Aplikovaná ekonómia
Výročná správa
Cena za najlepšiu výročnú správu študentskej firmy.
Správa o činnosti študentskej firmy poskytuje príležitosť ukázať, ako efektívny je tím pri prezentácii, k obchodným partnerom, ukázať procesy, výkonnosť, výsledky a budúci potenciál firmy využívajúce formát správy, a ako je tím úspešný pri prezentácii študentskej firmy s cieľom poukázať na úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy.
Kritériá hodnotenia:
- Poskytuje správa relevantné informácie a umožňuje čitateľovi jednoducho a príjemne nájsť a prečítať si dôležité informácie?
- Obsahuje správa kvalitné zhrnutie, ktoré poskytne dôležité informácie súvisiace s činnosťou a výkonom študentskej firmy?
- Prezentuje správa finančné výsledky v požadovanej štruktúre a poskytuje efektívnu analýzu finančných výsledkov? Sú finančné výkazy správne alebo sú v nich chyby, ktoré môžu upozorniť na chyby v porozumení finančných výkazov alebo firemných financií?
- Preukazuje správa študentskej firmy, že členovia tímu rozumejú celkovej výkonnosti firmy, ziskovosti a budúcemu potenciálu študentskej firmy?
Vyhlasujeme prvé tri najlepšie študentské firmy spomedzi odborných škôl a tri najlepšie študentské firmy spomedzi gymnázií.
Otázky, ktoré by tím mal zvážiť
Správa o činnosti študentskej firmy je zhrnutím obdobia podnikania študentskej firmy. Je to dôležitý dokument prezentujúci, čo študentská firma a v nej zapojení študenti dosiahli. Táto správa je zmesou štandardnej výročnej správy (predstavujúcej procesy firmy, výkonnosť, výsledky a budúci potenciál študentskej firmy obchodným partnerom) s opisom riešenia problémov počas individuálneho a rovnako aj tímového vzdelávania (prezentujúcich úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy).
Správa tiež demonštruje schopnosť vytvoriť vytlačený dokument, ktorý čitateľa nadchne myšlienkou študentskej firmy a jej podnikania.
OBSAH SPRÁVY:
Každá správa o činnosti študentskej firmy by mala obsahovať:
a) Zhrnutie
Zhrnutie by nemalo prekročiť jednu stranu a malo by poskytnúť základné informácie súvisiace s činnosťou študentskej firmy. Zhrnutie je najdôležitejšou časťou správy. Ide o prvú (a často jedinú) informáciu, ktorú budú ostatní čítať a je poslednou časťou, ktorú by ste mali napísať. Ide o stručné zhrnutie dokumentu – cieľom je, aby zaneprázdnení ľudia, ktorí budú správu čítať, na prvý pohľad vedeli odhadnúť, koľko čítať a aký postup bude pravdepodobne potrebný. Je potrebné povedať čitateľovi, prečo je vaša študentská firma výnimočná. Ide zvyčajne o prvú stranu/úvod správy.
Existuje veľa on-line zdrojov o tom, ako písať efektívne zhrnutie - hľadajte / nájdite / použite ich. (Ak chcete dosiahnuť maximálne skóre, zhrnutie musí byť jasné, vzrušujúce a efektívne.)
b) Analýzu celkovej podnikateľskej výkonnosti a ziskovosti
Nemala by presahovať jednu stranu. Prezentuje ziskovosť študentskej firmy – odkiaľ pochádza zisk a prečo (hrubá a čistá marža, fixné verzus variabilné náklady). Vysvetľuje faktory ziskovosti, ako je podnikanie škálovateľné a ako by sa výnosy, náklady a zisk menili v prípade expanzie. Môžete si vybrať miesto v správe o činnosti študentskej firmy, kam chcete umiestniť túto časť umiestniť. Majte len na pamäti, že čitatelia by ju tam mali ľahko nájsť.
c) Finančnú analýzu
Finančná analýza by mala byť prezentovaná v súhrnnej podobe, ktorá umožňuje ľahké prečítanie a pochopenie. Odporúčaný rozsah je jedna strana. V súlade s celkovými informáciami uvedenými v správe o činnosti študentskej firmy a efektívnym zachytením finančnej výkonnosti; poskytuje analýzu hospodárenia, ako aj informácie o (a) plánovanej výške zisku a návrhu na jeho rozdelenie, (b) potrebných finančných zdrojoch a ich využití, (c) kapitále získanom od akcionárov, (d) finančné predikcie, a (e) porovnanie s počiatočným finančným plánom. Môžete si vybrať miesto v správe o činnosti študentskej firmy, kam chcete túto časť umiestniť. Majte len na pamäti, že čitatelia by ju tam mali ľahko nájsť.
Prehľad o príjmoch, výdavkoch a výsledku hospodárenia bude prezentovaný vo vyššie uvedenej štruktúre. Dodatočné položky sú prípustné v prípade potreby, aby bol vytvorený pravdivý obraz o hospodárení študentskej firmy. Výkaz môže byť prezentovaný mesačne, štvrťročne alebo ako celkový sumár (odporúčané), mal by obsahovať vysvetlivky, a musí byť overený a podpísaný dobrovoľným konzultantom/učiteľom alebo účtovníkom.
d) Popis podniku
Očakáva sa, že správa poskytne všetky podstatné informácie a bude prehľadná a príjemná na čítanie. Okrem skutočností uvedených v bodoch a) až c) môže študentská firma doplniť nasledujúce informácie:
1) Základné informácie o študentskej firme
Podnikateľské ciele, história, vývoj konceptu, súčasný stav, celková stratégia a ciele. Pre aký problém ponúkajú riešenie?
2) Výrobok alebo služba
Opis výrobkov alebo služieb. Vlastnosti a výhody výrobkov alebo služieb. Cenová stratégia a súčasná fáza vývoja. Vlastnícke práva (akým spôsobom sú/nie sú ošetrené), a možný inovatívny prístup.
3) Operácie
Plán pre výrobu / dodanie výrobku alebo služby, výrobné náklady, marže, komplexnosť operácií, potrebné zdroje.
4) Trh a marketingová stratégia
Opis trhu, analýza konkurencie, identifikácia potrieb a marketingová stratégia, prijatie na trhu a trhové príležitosti, jedinečné schopnosti.
5) Predaj/Podpora predaja
Propagácia a Marketingové aktivity študentskej firmy, predajné stratégie, ciele v oblasti predaja, školenia a aktuálny predaj.
6) Riadenie
Organizačná štruktúra a komunikačné štruktúry / aktivity. Schopnosť tímu (porozumenie riadeniu) realizovať stratégiu v súlade s tým, čo sa naučili, prekonanými problémami, ale aj pozitívnou podporou počas fungovania študentskej firmy. Popíšte aj spoluprácu s dobrovoľným konzultantom, prípadne učiteľom.
7) Budúci potenciál študentskej firmy
Budúci potenciál študentskej firmy alebo tiež investičný potenciál. Prezentuje študentská firma predstavy o budúcnosti? Hoci študentská firma funguje len po dobu jedného školského roka, predstavy členov študentskej firmy o budúcnosti majú zásadný význam. Akým spôsobom môže podnikanie pokračovať tak, aby bolo trvalo udržateľné? Chápu členovia tímu, akým spôsobom funguje ich biznis model a na akých zručnostiach a silných stránkach je postavený? Aká je udržateľná konkurenčná výhoda podnikania? Ďalšie kroky – sú realistické na základe ich firemného poslania?
PRAVIDLÁ PRE ZASLANIE SPRÁVY:
- Správa je zaslaná prostredníctvom registračného formulára cca týždeň pred veľtrhom (presný dátum je zverejnený v pravidlách na web stránke). Ak je problém s odoslaním cez formulár, je potrebné správu poslať samostatne e-mailom na adresu firma@jaslovensko.sk .
- Správa musí byť napísaná v slovenskom jazyku.
- Správa môže mať maximálne 10 strán, nie sú povolené žiadne prílohy. 10 strán nezahŕňa úvodnú (titulnú) a záverečnú (zadnú) stranu.
- Titulná strana (ktorá nie je zahrnutá v povolených 10 stranách) by mala obsahovať:
- Názov študentskej firmy
- Logo JA Slovensko
- Školský rok
- Meno učiteľa, prípadne konzultantov
- Správa musí obsahovať finančné výkazy študentskej firmy (Prehľad o príjmoch, výdavkoch a výsledku hospodárenia) v štruktúre, ktorá je uvedená vyššie v tomto dokumente. Výkazy prezentované v správe o študentskej firme musia byť overené a podpísané dobrovoľným konzultantom/učiteľom alebo účtovníkom.
- Správa musí byť odoslaná v PDF formáte. Veľkosť správy (dokumentu) by nemala presiahnuť 5 MB.
DODATOČNÉ ODPORÚČANIA:
Správa by mala byť navrhnutá ako jednotný biznis dokument, nie ako séria správ jednotlivých členov firmy. Správa by mala prezentovať úspechy študentskej firmy.
Správu by mali napísať sami študenti a mala by byť originálna a inovatívna, nie založená na šablóne študentov z predošlých rokov.
Jeden z prístupov, ktorý si študentská firma môže zvoliť, je rozhodnutie požiadať každého člena študentskej firmy/manažéra o napísanie krátkej správy o svojej činnosti/činnosti oddelenia a následne poveriť jedného člena, aby z týchto správ čerpal informácie do finálneho – konzistentného dokumentu.
- Správa by mala prezentovať vývoj študentskej firmy – tak jednotlivých členov ako aj tímový vývoj
- Mala by zahŕňať štruktúru firmy.
- Mali by byt zahrnuté špeciálne aktivity študentskej firmy.
- Mala by zahŕňať fotografie výrobkov a služieb študentskej firmy.
Na tomto linku nájdete všetky výročné správy tímov z minulého školského roka.
Pre inšpiráciu si pozrite výročné správy víťazov tejto kategórie z minulého školského roka.
- Gymnáziá: FLUF, Amity, ECOenergy
- Odborné školy: Sodehal, COFFEE PUNCH, Le Seňoras
Príklady najlepších výročných správ z medzinárodného finále súťaže Company of the Year Competition (v angličtine)
Rok 2023
Rok 2022
- Slovensko, Ligo
- Grécko, Microgreens-Magicgreens
- Švédsko, Noll Deponi
- Rakúsko, Drinkhalm
- Nemecko, Carducation
Rok 2021
Rok 2020
Rok 2019
Rok 2018
Rok 2017
Rok 2016