Aplikovaná ekonómia
Aplikovaná ekonómia
vzdelávací program, ktorý ponúka podnikateľské, ekonomické a finančné vzdelávanie. Je založená na získavaní praktických skúseností a zručností tak, aby sa rozvíjali vzdelávacie, komunikačné, personálne a pracovné kompetencie študentov.
Prihláška do Aplikovanej ekonómie
Je schválená Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR ako voliteľný alebo nepovinný predmet pre všetky typy stredných škôl. Ministerstvo školstva si váži prácu Junior Achievement a odporúča školám zapájať sa do našich aktivít čo najviac.
Študijný program Aplikovaná ekonómia bol schválený Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR dňa 3. marca 2003 pod číslom 1498/2003 – 42 s platnosťou od 1. septembra 2003 ako súčasť osnov pre stredné školy.
Do školského roka 2018/2019, kým vychádzali Pedagogicko-organizačné pokyny Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, v nich bol program Aplikovaná ekonómia odporúčaný na podporu podnikateľského, ekonomického a finančného vzdelávania všetkým stredným školám (str. 31).
Vzdelávanie učiteľov v programe Aplikovaná ekonómia je schválené ako inovačné vzdelávanie pod evidenčným číslom 23/2022 – IV.
Aplikovaná ekonómia má modulárne usporiadanie učiva, ktoré je možné vyučovať v akomkoľvek ročníku strednej školy ako predmet v trvaní jedného alebo dvoch rokov.
Aplikovaná ekonómia používa moderné metódy vzdelávania a výchovy praktickým interaktívnym zážitkovým spôsobom tzv. „learning-by-doing“. Pozostáva z troch základných pilierov - študentská firma, teória, konzultant - ktoré môžu byť doplnené ďalšími krátkodobými vzdelávacími programami.
Študentská firma
Študenti si teoretické vedomosti osvojujú priamo v praxi. Zakladajú študentskú firmu, simulujúcu akciovú spoločnosť a musia prejsť všetkými krokmi podnikania od založenia, plánovania činnosti, cez marketingový prieskum trhu, vlastnú činnosť až po likvidáciu firmy a rozdelenie zisku ku koncu školského roka. Vďaka tejto praktickej skúsenosti, ktorá je medzi študentmi programu Aplikovaná ekonómia veľmi obľúbená, získavajú študenti možnosť aplikovať teoreticky nadobudnuté skúsenosti o fungovaní podnikateľského subjektu okamžite v praxi. Učia sa tak nielen ekonómiu, ale aj byť zodpovednými, vedieť sa rozhodovať a viesť firmu.
Po založení firmy si študenti volia manažment, emisiou akcií získajú základné imanie. Na základe marketingového prieskumu následne pripravujú podnikateľský plán a realizujú výrobu a predaj produktov podporovaný marketingovými aktivitami a vedením finančnej evidencie. Na záver roka činnosť ukončia uzavretím finančnej evidencie, pripravia výročnú správu, vyplatia dividendy svojim akcionárom a študentskú firmu zlikvidujú podľa platných predpisov. Program neprebieha len na fiktívnej báze, ale študenti pracujú s reálnymi peniazmi a ponúkajú reálne výrobky a služby.
Teória
Teóriu vyučujú učitelia prostredníctvom interaktívnej online učebnice, ktorá pomáha študentom pochopiť základné princípy ekonómie a hodnoty systému voľného trhu. Na základe príkladov z praxe jednoducho a zrozumiteľne opisuje základné vlastnosti systému voľného trhu s dôrazom na súkromné vlastníctvo, cenový systém a konkurenciu.
Dobrovoľný konzultant
V záujme prepojenia s reálnou ekonomickou praxou sú do programu zapojení odborníci z podnikateľskej a manažérskej praxe, ktorí navštevujú triedu, delia sa so študentmi o svoje skúsenosti, pomáhajú pri vedení ich študentskej firmy a vhodne dopĺňajú teoretickú výučbu. Konzultant sa stáva pre študentov vzorom a poradcom.
Okrem zvládnutia teórie študenti získajú podnikateľské zručnosti, postoje, správanie, čo zahŕňa aj:
- kreatívne myslenie a riešenie problémov,
- komunikačné a prezentačné zručnosti,
- sebadôveru,
- tímovú prácu a schopnosť viesť tím,
- vyjednávanie a rozhodovanie,
- stanovovanie cieľov a riadenie času (time-management),
- riadenie rizík.
Študenti sa naučia ako
- získať finančné prostriedky predajom akcií,
- realizovať prieskum trhu,
- spolupracovať na vytvorení podnikateľského plánu,
- vyvinúť a rozvíjať svoj vlastný produkt alebo službu,
- propagovať svoje výrobky a služby,
- predávať svoje výrobky a služby,
- spravovať firemné financie,
- prezentovať na veľtrhu.
Cieľom nie je vychovať zo všetkých študentov podnikateľov, ale ukázať im možnosti a urobiť ich viac podnikavými a pripravenými pre trh práce 21. storočia.
Richard Kačík, absolvent programu Aplikovaná ekonómia a spoluzakladateľ firmy Lightech: „Vďaka projektu JA Slovensko som sa naučil prezentovať svoje názory a komunikovať so staršími. Pri obchodných stretnutiach so zákazníkmi si občas spomeniem na stratégie, ktoré sme so spolužiakmi v rámci predmetu vymýšľali, keď sme chceli produkt študentskej spoločnosti presadiť na našom malom školskom trhu. Myslím si, že je to jediný predmet, ktorý v podnikaní stále využívam. A od študentskej firmy to bol už len krôčik k serióznemu podnikaniu v oblasti svetelnej techniky.“ (Profit, 7. september 2016)
A na záver ešte jeden citát od učiteľky programu Aplikovaná ekonómia, Evy Wolfovej z Gymnázia na Poštovej ulici v Košiciach: „Na začiatku školského roka máte v projekte deti, na jeho konci sa dívate na mladých, sebavedomých a zodpovedných ľudí, ktorí Vám dospeli pred očami. Aplikovaná ekonómia zmení študentov a Vám pripomenie, prečo ste sa kedysi stali učiteľom a prečo ním stále ešte ste.“