Ako podporovať aktivity JA Slovensko?

Zatvoriť


UniCredit Company of the Year Competition

Postup na európsku súťaž študentských firiem

Odborná porota vyberie na Veľtrhu podnikateľských talentov študentskú firmu (nezávisle od typu školy), ktorá bude následne súťažiť v medzinárodnej súťaži Company of the Year Competition, ktorá sa uskutoční 1. - 4. júla 2025, v Aténach, v Grécku (pozrite si video). 

Do tejto kategórie sa môžu prihlásiť študentské firmy, ktoré:

  • ku dňu odoslania registračnej karty budú registrovaní na stránke GEN-E Virtual Expo vrátane postavenia virtuálneho stánku so všetkými náležitosťami,
  • súťažia vo všetkých ostatných kategóriách (s výnimkou nepovinnej účasti v kategórii Leadership Award),
  • nesúťažne absolvujú počas veľtrhu Prezentáciu na pódiu v anglickom jazyku,
  • aspoň 3 členovia súťažného tímu hovoria anglicky tak, že sú schopní plne prezentovať študentskú firmu v angličtine vrátane odpovedania na otázky poroty,
  • sú pripravené zúčastniť sa mentoringu po Veľtrhu podnikateľských talentov,
  • sú pripravené reprezentovať Slovensko na európskom finále Company of the Year Competition v termíne 1. - 4. júla v Aténach, v Grécku.

Pri posudzovaní kritérií budú porotcovia hľadať inovatívny prístup k výzvam súvisiacim s vedením študentskej firmy, ako aj pochopenie hodnoty, ktorú produkt (výrobok alebo služba) prináša na trh/ spotrebiteľom. Budú tiež posudzovať vplyv samotnej "learning by doing" skúsenosti. Pri hodnotení každého kritéria, bude porota posudzovať, ako dobre si študentská firma osvojila dané kritérium a do akej miery členovia študentskej firmy preukázali pochopenie fungovania firmy a podnikateľských princípov.

Kritériá súťaže požadujú, aby študenti preukázali a/alebo vysvetlili, čo sa počas práce v študentskej firme naučili. Opiera sa o predbežnú výročnú správu študentskej firmy a interview so študentmi priamo vo výstavnom stánku – ideálne priamo v angličtine.

Vzhľadom na to, že hľadáme tím, ktorý bude Slovensko reprezentovať na medzinárodnej súťaži, dôraz sa kladie aj na originalitu produktu, konkurencieschopnosť a inováciu na trhu. Hľadáme študentské nápady, ktoré majú najväčší potenciál byť úspešnými na reálnom trhu. Porota prihliada aj na kreatívnu i kvalitatívnu úroveň propagačných materiálov, prezentáciu na pódiu, názov a logo spoločnosti, originalitu, kreatívne riešenia, ale aj účelnosť nástrojov propagácie. Posudzuje vzájomnú spoluprácu členov tímu a finančné výsledky študentskej firmy.

Na medzinárodnej súťaži Slovensko môže reprezentovať len tím s vyrobenými a predanými skutočnými produktmi (nie s prototypom).

Neočakávame pokrytie všetkých kritérií v každej fáze. Študentské firmy by mali zvážiť, ako najlepšie komunikovať svoju činnosť a úspechy v každom z kritérií naprieč rôznymi etapami hodnotenia. Členovia jednej študentskej firmy môžu, napríklad, počas prezentácie na pódiu zdôrazniť finančnú výkonnosť, čím posilnia hodnotenie svojej firmy pri danom kritériu. Členovia inej študentskej firmy sa môžu pri prezentácii rozhodnúť zdôrazniť ako kľúčový prvok výskum a vývoj svojho produktu.

Neexistuje žiadny recept na výhru. Každá študentská firma je iná a musí sa sama rozhodnúť, ako najlepšie prezentovať silné stránky a skúsenosti jej členov a ako demonštrovať úspech študentskej firmy voči porote, prezentovať vhodné prvky svojho jedinečného príbehu naprieč jednotlivými fázami súťaže.

Hodnotiace kritériá
  1. Inovácia a tvorba hodnôt (15 %)
  2. Trh a konkurencia (15 %)
  3. Financie a business model (30 %)
  4. Riadenie firmy a manažérsky tím (30 %)
  5. Schopnosť preukázať, čo ste sa naučili (10 %)
Detailné kritériá 

(na stiahnutie v .pdf)

1. Inovácia a tvorba hodnôt (15 %)

Oblasti hodnotenia

  • Je jasne definovaný podnikateľský problém a podnikateľská príležitosť?
  • Do akej miery napĺňa riešenie problému potreby zákazníka? Je pre zákazníka atraktívne? Má potenciál pre vybudovanie emocionálneho vzťahu zákazníka k firme/značke?
  • Aký silný je vplyv navrhovaného riešenia na životy ľudí a spoločnosť (sociálne, etické a environmentálne problémy)?

Doplňujúce otázky

  • Vedia členovia tímu popísať spôsob hodnotenia nápadu a jeho transformáciu na podnikateľskú príležitosť?
  • Vedia študenti objasniť potrebu ich produktu a hodnotu, ktorú ich študentská firma vytvorila?
  • Je samotný produkt v akomkoľvek ohľade inovatívny? Alebo je inovatívny biznis model? Alebo proces vývoja? Alebo spôsob akým firma produkt prezentovala/robila marketing  a predávala? Alebo ak bol produkt nakúpený a následne predaný, bola inovatívne pridaná nejaká hodnota?
  • Vedia študenti objasniť potrebu ich inovácie a jej hodnotu pre zákazníkov?
  • Osvojila si študentská firma prax kontinuálnych inovácií nových myšlienok (napr. návrhy, odporúčania), ktoré pridávajú hodnotu činnosti alebo výsledkom študentskej firmy?
  • Rozšírila študentská firma svoju zákaznícku základňu aj mimo bezprostredného okolia školy / rodinného prostredia a predávala svoj produkt aj externe?
2. Trh a konkurencia (15 %)

Oblasti hodnotenia

  • Dokázal tím jasne identifikovať cieľový trh a trhový potenciál svojho produktu?
  • Preukázal tím, že rozumie svojej konkurencii a hodnote, ktorá ich vlastný produkt odlišuje od konkurencie?

Doplňujúce otázky

  • Do akej miery a v akej fáze sa posudzovali potreby zákazníkov?
  • Vykonala študentská firma prieskum trhu, porozumela výsledkom prieskumu a vhodne reagovala na základe získaných informácií?
  • Zvážila študentská firma všetky prvky marketingovej stratégie?
  • Ako študentská firma reagovala na spätnú väzbu zákazníkov na ich produkt?
  • Má študentská firma prehľad o svojej konkurencii?
  • Čo študenti robia pre to, aby zákazníci ich produkt vnímali hodnotnejšie v porovnaní s konkurenciou?
  • Aké marketingové, predajné a propagačné techniky študentská firma využila a aký mala každá z nich dopad na maximalizáciu tržieb?
  • Chápu členovia študentskej firmy, prečo ich produkt bol úspešný?
3. Financie a business model (30 %)

Oblasti hodnotenia

  • Do akej miery sa business model zameriava na tvorbu hodnoty pre zákazníka a zároveň udržuje firmu dlhodobo v zisku? Je realistický a životaschopný?
  • Má firma stanovené konkrétne finančné ciele, ktoré pravidelne reviduje a aktualizuje?
  • Dosahuje firma dobré finančné výsledky a efektívne využíva nástroje finančného riadenia?

Doplňujúce otázky

  • Je business model firmy schopný uspokojiť potreby zákazníka a jeho požiadavky na kvalitu produktu?
  • Je business model jasne definovaný a umožňuje rast firmy?
  • Má business model jasne definovaný cieľový trh s dostatočným počtom zákazníkov?
  • Je business model zameraný na tvorbu zisku a obsahuje konkurenčnú výhodu?
  • Dosiahla študentská firma prijateľný zisk v súvislosti so svojim produktom za podmienok, ktoré sú stanovené pravidlami fungovania študentských firiem?
  • Rozumejú členovia tímu faktorom, ktoré môžu ovplyvniť cenu?
  • Rozumejú členovia tímu vzťahu medzi nákladmi a cenou?
  • Rozumejú študenti odkiaľ pochádza zisk a prečo (marže, fixné a variabilné náklady)?
  • Rozumejú študenti návratnosti investície a vedia porovnať návratnosť investície vlastnej firmy s návratnosťou u iných investičných príležitostí?
  • Vyplácala študentská firma mzdy svojim zamestnancom, alebo pracovali „pro-bono“ (zadarmo) pri dosahovaní vykazovaného zisku?
4. Riadenie firmy a manažérsky tím (30 %)

Oblasti hodnotenia

  • Má firma stanovené konkrétne prevádzkové ciele, ktoré pravidelne reviduje a aktualizuje?
  • Preukázal tím, že má skúsenosti a zručnosti potrebné na riadenie podniku? Dokázal team nájsť a využiť odborných poradcov keď ich firma potrebovala?
  • Do akej miery bola firma schopná plniť stanovené ciele? Používala firma účinný systém riadenia a zaznamenávania firemných činností?

Doplňujúce otázky

  • Museli členovia študentskej firmy riešiť nejaké právne otázky týkajúce sa činnosti študentskej firmy, napríklad autorské práva, poistenie importu / exportu a pod.?
  • Preukázali členovia tímu skúsenosti a zručnosti potrebné na činnosť študentskej firmy? Podarilo sa tímu získať poradcov, keď to bolo potrebné?
  • Ako členovia študentskej firmy kontrolovali efektivitu riešení problémov, ktoré sa vyskytli počas fungovania študentskej firmy a ako uplatňovali výsledky takejto kontroly?
  • Aká bola štruktúra študentskej firmy a ako sa štruktúra menila v súvislosti s problémami, ktoré sa počas činnosti vyskytli?
  • Ako členovia študentskej firmy riešili právne otázky týkajúce sa činnosti študentskej firmy, napríklad povolenia, certifikáty, autorské práva, poistenie importu / exportu a pod.?
5. Schopnosť preukázať, čo ste sa naučili (10 %)

Oblasti hodnotenia

  • Do akej miery dokáže tím presvedčiť (porotu) o úrovni rozvoja svojich kompetencií (kreativita, dôvera vo svoje schopnosti, iniciatíva, tímová práca, vynaliezavosť, vytrvalosť, zodpovednosť)?

Porota bude tiež analyzovať, do akej miery bol tím bol efektívny pri prezentácii informácií o študentskej firme v každej fáze súťaže (pozri otázky, na ktoré by mala prezentácia študentskej firmy odpovedať v jednotlivých fázach súťaže).

Fázy súťaže

Priebežná / záverečná správa o študentskej firme

Správa je príležitosťou preukázať, že študenti sú schopní vytvoriť dokument, ktorý u čitateľa vzbudí záujem o firmu, o spôsob, akým ju tím vedie a o jej produkt.

  • Poskytuje správa relevantné informácie a umožňuje čitateľovi jednoducho a príjemne nájsť a prečítať si dôležité informácie?
  • Obsahuje správa kvalitné zhrnutie, ktoré poskytne najdôležitejšie informácie súvisiace s činnosťou a výkonom študentskej firmy?
  • Prezentuje správa finančné výsledky v požadovanej štruktúre a poskytuje efektívnu analýzu finančných výsledkov? Sú finančné výkazy správne alebo sú v nich chyby, ktoré môžu upozorniť na chyby v porozumení finančných výkazov alebo firemných financií?
  • Preukazuje správa študentskej firmy, že členovia tímu rozumejú celkovej výkonnosti, ziskovosti a budúcemu potenciálu študentskej firmy?
  • (Pozrite si podrobné informácie k tvorbe výročnej správy.)

Interview v stánku (v angličtine)

Stánok je príležitosťou preukázať ako efektívne vie tím využiť prostredie veľtrhu na predaj produktu potenciálnemu zákazníkovi.

  • Je účel stánku jasný a v súlade s vizuálnym dojmom, ktorým stánok na zákazníka pôsobí?
  • Zodpovedá vzhľad stánku činnosti študentskej firmy alebo produktom, ktoré študentská firma ponúka?
  • Má stánok nejaké unikátne/kreatívne prvky a vedia študenti odprezentovať, ktoré to sú a v čom je ich jedinečnosť? Vedia študenti odprezentovať v čom je jedinečná ich študentská firma?
  • Sú študenti schopní viesť zákazníka cez obchodný proces typický pre predaj na veľtrhu od začiatku až do ukončenia obchodu/predaja?
  • Asistujú členovia tímu jeden druhému pri práci v stánku a tiež pri rozhovoroch s porotcami?

Prezentácia na pódiu (na veľtrhu v angličtine)

Prezentácia na pódiu je príležitosťou preukázať, prostredníctvom prezentácie pred verejnosťou, ako efektívne vie team vzbudiť u potenciálneho partnera (napr. investora, distribútora a pod.) záujem o produkt ktorý firma ponúka.

  • Zhrnul tím kľúčové skúsenosti a úspechy študentskej firmy?
  • Bola to profesionálna prezentácia produktu v kontexte hodnoty, ktorú vytvorili a skúseností, ktoré pri tom získali?
  • Podarilo sa tímu prerozprávať svoj jedinečný príbeh spôsobom zaujímavým pre cieľovú skupinu prezentácie?
  • Korešpondovala prezentácia s imidžom študentskej firmy?

Kľúčové podnikateľské kompetencie

Porota by mala brať do úvahy nasledujúce kľúčové podnikateľské kompetencie, ktoré študenti mali možnosť rozvíjať počas fungovania študentskej firmy a demonštrovať vo všetkých fázach súťaže:

  • Kreativita
  • Sebaohodnotenie
  • Iniciatíva
  • Tímová práca
  • Vynaliezavosť
  • Vytrvalosť
  • Zodpovednosť

Partner kategórie: