Aplikovaná ekonómia
Moduly programu Aplikovaná ekonómia
Aplikovaná ekonómia má modulárne usporiadanie učiva, ktoré je možné vyučovať v akomkoľvek ročníku strednej školy ako predmet v trvaní jedného alebo dvoch rokov.
Študentská firma | Učebnica ekonómie a podnikania | Etika v podnikaní
Rozsah predmetu na jednotlivých typoch a druhoch stredných škôl je závislý od možností učebného plánu konkrétnej školy. Rozsah je stanovený na 2 - 4 hodiny týždenne.
Program umožňuje rôznym typom stredných škôl, aby na základe svojich školských vzdelávacích programov, v závislosti od potrieb a možností školy, ako aj na základe svojho profilu absolventa, mali možnosť vyskladať si z modulov vhodný formát predmetu aplikovaná ekonómia.
Stredné odborné školy ekonomického zamerania, ktorých žiaci majú dostatočné odborné vedomosti z iných povinných ekonomických predmetov, dostávajú tak príležitosť redukovať alebo vypustiť napríklad teoretický modul - Učebnica ekonómie a podnikania a väčší dôraz a priestor môžu klásť na praktické moduly predmetu. Výsledkom je väčší efekt medzipredmetových vzťahov pri spájaní teórie s praxou.
Gymnáziá a stredné odborné školy s neekonomickými odbormi majú možnosť v plnej miere využiť všetky moduly predmetu aplikovaná ekonómia a ponúkané súťaže a príležitosti.
Všetkým školám stále umožňujeme rozhodnúť sa o alternácii vyučovania predmetu v rozsahu jedného alebo dvoch školských rokov, ktorá umožní študentom získať dostatočný podnikateľský, finančný a ekonomicko-teoretický základ s primerane dlhou praxou študentskej firmy, kde získajú potrebné pracovno-odborné návyky, či zručnosti dôležité pre ich budúce profesijné zaradenie a uplatnenie sa na trhu práce, tiež lepšiu prípravu pre ďalšie štúdium na vysokých školách.
Ministerstvo školstva si váži prácu Junior Achievement a odporúča školám zapájať sa do našich aktivít čo najviac.
Moduly programu Aplikovaná ekonómia:
1. Študentská firma (povinný modul pre každú triedu Aplikovanej ekonómie)
Vzhľadom na filozofiu organizácie Junior Achievement Slovensko sú všetky jej programy založené na metodike „učenie zážitkom“. Z tohto dôvodu je povinnou súčasťou predmetu aplikovaná ekonómia praktický modul - prax žiakov v študentskej firme.
Študentská firma ponúka praktické ekonomické, finančné a podnikateľské vzdelávanie, postavené na metóde „learning by doing“, založené hlavne na získavaní praktických skúseností a zručností. Študenti tak rozvíjajú svoje vzdelávacie, komunikačné, personálne a pracovné kompetencie. Študenti si založia vlastnú študentskú firmu na obdobie školského roka, ktorá pod vedením učiteľa a konzultanta funguje ako ktorákoľvek iná firma na trhu. V priebehu práce sa zoznámia s praktickou stránkou podnikania a riadenia firmy, učia sa komunikovať, spolupracovať, tvorivo myslieť a riešiť problémy. Po založení firmy si študenti volia manažment, emisiou akcií získajú základné imanie. Na základe marketingového prieskumu následne pripravujú podnikateľský plán a realizujú výrobu a predaj produktov podporovaný marketingovými aktivitami a vedením finančnej evidencie. Na záver roka činnosť ukončia uzávierkou finančnej evidencie, pripravia výročnú správu, vyplatia dividendy svojim akcionárom a spoločnosť zlikvidujú podľa platných predpisov. Program neprebieha len na fiktívnej báze, ale študenti pracujú s reálnymi peniazmi a ponúkajú reálne výrobky a služby. Činnosť študentskej firmy a rozvoj študentov je podporený projektami a súťažami.
2. Učebnica ekonómie a podnikania
Teória ekonómie je vyučovaná pomocou unikátneho online vzdelávacieho systému. Na základe príkladov z praxe jednoducho a zrozumiteľne opisuje základné vlastnosti systému voľného trhu s dôrazom na súkromné vlastníctvo, cenový systém, konkurenciu a podnikanie. Interaktívny systém učebnice umožňuje rôzne variácie testovania študentov, prehľad ich študijnej aktivity a výsledkov, a zároveň uľahčuje učiteľom prípravu na hodiny.
Prezrite si obsah Učebnice ekonómie a podnikania.
3. Etika v podnikaní
Vzdelávací program pútavým obsahom i formou prebúdza aktívny záujem mladých ľudí o vnímanie etických hodnôt, podnecuje medzi študentmi diskusiu o platnosti univerzálnych etických princípov a hodnôt bez ohľadu na rasu či národnosť a prebúdza v nich záujem o chápanie a rešpektovanie odlišností. Tento modul môže byť vhodným tematickým doplnením Učebnice ekonómie a podnikania, alebo podporou projektov o spoločensky zodpovednom podnikaní.